Wednesday 7 September 2011

Something to ponder about


Taken from my al-quran translated version.

Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) kitab suci Al-quran.  Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat ‘Muhkamaat’ (yang tetap, tegas, dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat ayat muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat ‘Mutasyaabihaat’ ( yang samar-samar, tidak terang maksudnya). 

Oleh itu (timbullah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing masing) adapun orang orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke  arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari cari takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya).

Padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah.  Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu ilmu agama, berkata: ‘ kami beriman kepadanya, semuanya itu datang dari sisi Tuhan kami’.  Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang orang yang berfikiran.

Surah A-Li IMRAAN

JUZ 3 ayat 7

(Mushaf Tajwid beserta terjemahan ke dalam bahasa melayu)


Careful where you stand, my Love.
Careful where you lay your head.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...